این روزها جهان در دوران رکود اقتصادی به سر می‌برد، بسیاری از مردم  جهان به این خاطر تحت فشار مالی قرار دارند و بسیاری از کارمندان و کارگران  هم نگران این هستند که نکند در نتیجه‌ی این اتفاقات، شرکت‌هایی که در  آن‌ها مشغول کار هستند تعدیل نیرو کنند. اما با این حال هنوز هم کارهایی  هستند که می‌شود با فراگیری و کسب مدارک معتبر در آن زمینه‌ها، آینده‌ی  روشنی داشت. البته شغل‌هایی که قرار است در این مطلب به شما معرفی کنیم فقط  مربوط به فناوری هستند و باید برای فراگیری آن‌ها حتما علاقه و علم لازم  را در این زمینه داشته باشید.

معمولا شغل هایی که در زمینه‌ی فناوری یا فناوری اطلاعات هستند، زیاد  تحت تأثیر رکود اقتصادی قرار نمی‌گیرند. خصوصا آن دسته از افرادی که در  زمینه‌هایی نظیر هوش مصنوعی، امنیت سایبری و سرویس‌های ابری فعالیت  می‌کنند. چون دنیای فناوری در حال حاضر روی این فناوری‌ها می‌گردد و قطعا  کسب مهارت در این زمینه‌ها نمی‌تواند غیرمنطقی باشد. پیش‌بینی می‌شود در  مقایسه با سال ۲۰۲۲، هزینه‌های پرداختی در زمینه‌ی فناوری اطلاعات با رشدی  ۵۱ درصدی در سال ۲۰۲۳ روبرو شود و به رقم سرسام‌آور ۴٫۵ تریلیون دلار برسد.

بنابراین به نظر می‌رسد الان فرصت خوبی است که در یکی از شغل‌هایی که  قرار است در ادامه به معرفی آن‌ها بپردازیم مهارت کسب کنید و آینده‌ی  درخشانی را برای خود رقم بزنید. توجه داشته باشید بازار کار این شغل‌ها  ممکن است در کشورهای دیگری باشد. بنابراین حتما قبل از اینکه به آموختن  آن‌ها بپردازید، سعی کنید اطلاعات لازم را در رابطه با بازار کار مربوط به  آن به دست بیاورید. این سه شغل عبارت‌اند از: امنیت سایبری، طراحی UX/UI،  بازاریابی.

شغل امنیت سایبری

شغل فناوری

اگرچه دیگر محدودیت‌های کرونایی وجود ندارد و کاربران بسیاری از کارهای  خود را به صورت حضوری انجام می‌دهند اما شیوع این بیماری راه جدیدی از  ارتباط را به کاربران معرفی کرده و آن هم ارتباط آنلاین است. اگرچه پیش از  شیوع این بیماری هم چنین ارتباطی شناخته شده بود و مورد استفاده قرار  می‌گرفت اما اکنون بسیار گسترش پیدا کرده چرا که در دوران محدودیت‌های  فیزیکی، پتانسیل بالای این شیوه‌ی ارتباطی بیشتر برای مردم روشن شد.

وقتی ارتباط آنلاین گسترش پیدا کند، قطعا نیاز به امنیت سایبری هم به  دنبال آن افزایش پیدا می‌کند. تحقیقات بانک سنترال اروپا نشان می‌دهد ۷۴٪  از کاربران اینترنت در سه ماه گذشته لوازمی را به صورت آنلاین خریداری  کرده‌اند که اگرچه بسیار زیاد به نظر می‌سد اما فقط بخش کوچکی از ماجراست.

به دلیل کمبود نیروی متخصص در زمینه‌ی امنیت سایبری، کسانی که این حرفه  را با جدیت دنبال می‌کنند این شانس را دارند که در شرکت‌های خوب استخدام و  مشغول به کار شوند. به صورت کلی آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نیاز به  فردی ماهر در زمینه‌ی امنیت سایبری هر سال در حال افزایش است به گونه‌ای که  حتی پیش‌بینی شده بود تا امسال بین مشاغل و تعداد کارکنان مورد نیاز امنیت  سایبری یک شکاف ۸٫۱ میلیونی وجود داشته باشد.

با توجه به شواهد بالا، به نظر می‌رسد بازار همچنان عطش زیادی برای جذب  نیروی کار در زمینه‌ی امنیت سایبری داشته باشد. اما باید بدانید برای ورود  به این حوزه نیازمند است با انواع مشاغل مربوط به آن آشنایی داشته باشید.  این مشغال عبارت‌اند از:

  • تستر نفوذ (Penetration Tester): تست شبکه‌های سازمانی جهت کشف آسیب‌پذیری
  • توسعه دهنده نرم افزارهای امنیتی (Security Software Developer): تولید نرم‌افزارهای امنیتی و غیر امنیتی (نیاز به علم برنامه‌نویسی)
  • حسابرس امنیتی (Security Auditor): اندازه‌گیری میزان امنیت سیستم‌های سازمانی، ثبت و نگه‌داری آن‌ها
  • معمار امنیتی (Security Architect): فعالیت در زمینه‌ی طراحی بنیادین معماری سیستم‌های سازمانی و تضمین امنیت آن‌ها
  • مدیر محصول (Product Manager): مدیریت محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های امنیت سایبری
  • مدیر حاکمیت و انطباق داده (Data Governance and Compliance Officers): اطمینان از عملکرد شرکت مطابق با تعهدات قانونی خود
  • مدیر ارشد امنیت اطلاعات (Chief Information Security Officer): مقابله با تهدیدات سایبری از طریق اقدامات هوشمندانه استراتژیک

طراحی UX/UI

شغل فناوری

قبل از اینکه به معرفی این دو شغل بپردازیم باید بگوییم که بین آن‌ها  تفاوت وجود دارد. UI مخفف عبارت User Interface Design به معنای رابط  کاربری است اما در طرف مقابل UX مخفف عبارت User Experience Design به  معنای تجربه‌ی کاربری است. بنابراین شما با کسب مهارت در این دو حوزه  می‌توانید دو شغل مختلف در زمینه‌ی فناوری داشته باشید.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه، تعریف UI را برایتان باز کنیم باید بگوییم  شامل طراحی بخشی از وب‌سایت یا اپلیکیشن می‌شود که کاربر آن را مشاهده  می‌کند. به عبارتی ساده‌تر، UI بیشتر جنبه‌ی گرافیکی و جلوه‌های بصری را در  بر می‌گیرد و وقتی کاربر با یک اپلیکیشن، بازی یا وب‌سایت کار می‌کند،  می‌تواند آن را حس کند و ببیند. طراحی رابط کاربری از این جهت از اهمیت  فوق‌العاده بالایی برخوردار است که کاربر به محض اجرای یک برنامه، رابط  کاربری آن را می‌بیند و با آن تعامل برقرار می‌کند. به صورت کلی هم وقتی  رابط کاربری یک اپلیکیشن یا وب‌سایت قدیمی و نه چندان زیبا باشد، کمتر به  آن اعتماد می‌شود.

برای مثال رابط کاربری یک اپلیکیشن یعنی رنگ گزینه‌ها چگونه باشد؟  بنرهای تبلیغاتی به چه شکلی به نمایش در بیایند؟ اندازه و نوع فونت‌ها  چگونه باشد؟ یا اگر فروشگاه دارید، باکس مربوط به تخفیف‌های ویژه با چه  شکلی از سایر باکس‌ها متمایز شود.

اما می‌رسیم به UX یا همان تجربه‌ی کاربری. در UX شما دیگر با ظاهر سر و  کار ندارید و یک پله از آن فراتر می‌روید. به عبارتی ساده‌تر، در UI شما  می‌بینید و این تجربه‌ی بصری است که کیفیت UI را مشخص می‌کند اما در UX شما  تعامل برقرار می‌کنید و این تعامل است که نشان می‌دهد کیفیت کار با آن اپ  یا وب‌سایت را تعیین می‌کند.

برای مثال وقتی شما وارد یک اپلیکیشن می‌شوید، اینکه چقدر از گشت و گذار  در بین منوهای مختلف آن یا رفتن از بخشی به بخش دیگر احساس راحتی و سهولت  می‌کنید، کیفیت UX را مشخص می‌کند. یک اپلیکیشن با UX خوب، ابزار لازم را  بدون پیچیدگی خاص در مقابل شما قرار می‌دهد، نرم و روان است، باگ ندارد و  مواردی از این دست. شما در UX باید به این پرسش‌ها پاسخ دهید؛ در یک باکس  چه گزینه‌هایی قرار داده شود تا کاربر به هر بخشی که می‌خواهد راحت‌تر  دسترسی داشته باشد؟ بخش مربوط به جست‌و‌جو کجا قرار داشته باشد یا در چه  بخشی از وب‌سایت باید یک کادر تبلیغاتی را به نمایش درآورد که تجربه‌ی  کاربر را با مشکل مواجه نکند.

بدیهی است این روزها با گسترش ارتباط آنلاین، کسب و کارهای اینچنینی هم  به دنبال آن گسترش پیدا کرده‌اند. این روزها هم تبلیغات اهمیت بسیار زیادی  در زندگی افراد پیدا کرده و یک طراحی خوب و عالی هم دست کمی از تبلیغات  ندارد. بنابراین شرکت‌هایی که وب‌سایت دارند دائما به دنبال افرادی هستند  که در طراحی UX و UI مهارت بالایی داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل  ممکن خدمات خود را به کاربران ارائه دهند.

در حال حاضر آمار منتشر شده از سوی موسسه‌ی Gartner نشان می‌دهد ۶۵٪ از  افراد معتقدند شرکت‌هایی که با آن‌ها تعامل دارند باید شکل ظاهری سرویس‌های  خود را تغییر دهند و ۷۵٪ از آن‌ها هم روی بهبود تجربه‌ی کاربری تأکید  داشته‌اند. این یعنی فعلا تقاضا برای افرادی که بتوانند در زمینه‌ی طراحی  رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری خلاقیت خوبی به خرج دهند زیاد است و به  احتمال زیاد کسب درآمد در این زمینه‌ها می‌تواند درآمد خوبی را به همراه  داشته باشد.

توجه داشته باشید یک طراح UI و UX باید بتواند اصول طراحی را یاد بگیرد،  تجربه کسب کند، علم رنگ‌ها را بلد باشد، از طراحی گرافیکی سر در بیاورد،  تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد، کار با یک سری از نرم‌افزارهای طراحی نظیر  آدوبی XD، فیگما و.. را بلد باشد، صبر و حوصله داشته باشد، از تجربیات  دیگران استفاده کند، مطالعه و تحقیق داشته باشد و بسیاری موارد دیگر چون در  غیر این صورت نمی‌تواند به یک طراحی حرفه‌ای تبدیل شود.

شغل فناوری بازاریابی

شغل فناوری

فناوری بازاریابی یکی از جذاب‌ترین و پرتقاضاترین شغل هایی است که نه  فقط در سال ۲۰۲۳ بلکه همین حالا هم می‌توانید با کسب علم در این زمینه در  شرکت‌های بزرگ مشغول کار شده و کسب درآمد کنید. بازاریابی به صورت کلی به  هرگونه پلتفرمی گفته می‌شود که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد محصولات خود را به  فروش برسانند. شغل فناوری بازاریابی در واقع از دو بخش تشکیل شده، فناوری و  بازاریابی. در حال حاضر که شرایط به صورت مداوم در حال تغییر است،  بازاریابان با کمک فناوری می‌توانند برخلاف روش‌های سنتی، بدون زحمت زیاد و  با روشی نوین و جذاب، محصولات خود را به فروش برسانند.

اگر بخواهیم خیلی واضح و روشن مثال بزنیم باید به دیجیتال مارکتینگ  اشاره کنیم که کسب درآمد از راه تولید محتوا است. به این صورت که شما در  شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، به تولید محتوا می‌پردازید و کسب درآمد  می‌کنید. اگر کار خود را بلد باشید، درآمدتان فوق‌العاده بالا خواهد بود  اما خوشبختانه می‌شود روش‌های انجام این کار را آموخت.

از آن‌جایی که در حال حاضر در بخش‌ها و صنایع مختلف رقیب زیاد شده است،  شرکت‌ها باید از منابع موجود خود بهترین نفع را ببرند و آن‌ها را به بهترین  شکل ممکن به کاربران معرفی کنند. البته کسی که می‌خواهد در این زمینه به  کسب درآمد مشغول شود باید علم زیادی در زمینه‌های مختلف داشته باشد که بخشی  از آن‌ها از راه تجربه و بخشی دیگر از راه تحصیل و مطالعه قابل دریافت  هستند.

برای مثال باید بدانید چگونه تبلیغ کنید، چطور از سرمایه‌ی خود به شکل  درستی استفاده کنید، با قانون کپی‌رایت آشنا باشید، طراح UI و UX خوبی  باشید چون در غیر این صورت باید برای یک طراحی ساده پول زیادی بپردازید،  بسته به نوع شغلی که انتخاب می‌کنید، در زمینه‌های مختلفی نظیر هوش مصنوعی،  اینترنت اشیا، داده‌های دیجیتالی و… اطلاعات کسب کنید و بسیاری موارد دیگر  که بتوانید یک فرد حرفه‌ای در زمینه‌ی کاری خود باشید.